قیمت سپتیک تانک ؛ سپتیک تانک پلی اتیلن

قیمت سپتیک تانک ؛ سپتیک تانک پلی اتیلن

قیمت سپتیک تانک ؛ سپتیک تانک پلی اتیلن
قیمت سپتیک تانک ؛ سپتیک تانک پلی اتیلن

قیمت سپتیک تانک ؛ سپتیک تانک پلی اتیلن

قیمت سپتیک تانک ؛ سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک و مفاهیم کامل در خصوص سپتیک تانک

سپتیک تانک و مفاهیم کامل در خصوص سپتیک تانک

در ایران و تمامی جهان امروزه حفظ منابع آب ، یعنی حیاتی ترین ماده ای که بشر به آن نیاز دارد بطور فرآینده ای مورد توجه مجامع مختلف بین المللی قرارگرفته است. افزایش روز افزون جمعیت و در نهایت بهره برداری بیش ازحد منابع محدود آب و آلوده شدن آبها به سبب فعالیتهای مختلف زیستی ، کشاورزی و صنعتی زنگ خطر بحران آب را درسالهای آتی به صدا در آورده است ؛ بنابراین حفظ کیفیت فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی منابع آب سرلوحه فعالیت بسیاری ازسازمانهایی است که به نحوی با این منابع سروکار دارند.


این مهم از دو جنبه قابل بررسی است .

1- افزایش کیفیت آبی که باید به مصرف برسد.
2- افزایش کیفیت فاضلاب تصفیه شده، شهری، روستایی، کشاورزی و صنعتی بدیهی است که اهمیت این جنبه زیاد بوده و اگر تمام توجه خود را به قسمت دوم که افزایش کیفیت فاضلاب می باشد معطوف می کردیم هیچگاه بشر با بحران کم آبی روبرو نمی شد .

فاضلاب چیست و چگونه تولید می شود؟
همه جوامع ؛ هم به صورت جامد و هم به صورت مایع فضولات تولید می کنند ،
نقش مایع این فاضلاب اساساً همان آب مصرفی جامعه است که در نتیجه کاربردهای مختلف آلوده شده است. یا به عبارت دیگر فاضلاب را می توان ترکیبی از مایع و فضولاتی دانست که توسط آب از مناطق مسکونی، اداری و تاسیسات تجاری و اداری و صنعتی حمل شده و برحسب موردباآبهای زیرزمینی ، آبهای سطحی و سیلابها  آمیخته می گردد ؛ اگر فاضلاب تصفیه شده انباشته شود، تجزیه موادآلی ممکن است منجربه تولید مقدار زیادی گازهای بدبو شود. علاوه بر آن فاضلاب تصفیه نشده معمولاً حاوی میکرو اورگانیسم های بیماری زای فراوانی است که در دستگاه گوارش انسان زندگی می کنند و یا دربرخی فضولات صنعتی برخی مواد مغذی هست که می تواند سبب تحریک رشدگیاهان آبزی شود ؛ بنابراین انتقال سریع و بدون دردسر فاضلاب از منابع تولید و سپس تصفیه و دفع آن نه فقط مطلوب بلکه در جوامع صنعتی ضروری بوده و جنبه اقتصادی و تولید درآمد دارد فاضلاب جمع آوری شده چه از مراکزجمعیتی یا کارخانجات نهایتاً باید به منابع آب وخاک بازگردانده شود. روشهای تصفیه زمینی ، که امروزه بیشتربه سیستمهای طبیعی معروف شده اند؛ مجموعه ای از مکانیسم های تصفیه فیزیکی شیمیایی  و زیست شناسی را به خدمت گرفته و آب را با کیفیتی مشابه آبی که  از تصفیه نهایی فاضلاب حاصل شود تولید می کنند.

تاریخچه تولید سپتیک تانک فاضلاب چگونه است؟
همانطور که می دانید در محل هایی که فاقد شبکه فاضلاب شهری باشند و جنس زمین هم غیرقابل نفوذ باشد یا اینکه سطح آب بالاباشد برای دفع فاضلاب ساختمانهای مسکونی ، مجتمع ها، ادارات، رستورانها و... و حتی مدارس از سپتیک تانک استفاده  می نماییم ، اولین سپتیک تانک اجراء شده در ایالات متحده  در سال 1876بوده اگر چه" لوئیس مورایس" از وسول فرانسه اولین کسی بودکه این اختراع را در سال 1881ثبت کرد و اختراعش اعتبار یافت ولی پره های جریان که عمل میزان کردن جریان فاضلاب را برعهده می گرفتند اولین بار در سال 1905به سپتیک تانک اضافه شد و این باعث شد تا راندمان سپتیک تانک افزایش یابد، جالب است بدانید که اولین پره های جریان باتخته های درخت بلوط ساخته شده بود. بعد از گذشت یک قرن، اکنون مجموع بزرگی از سپتیک تانکها احداث شده است. در سال1903تعداد زیادی از سپتیک تانکها با مجموع ظرفیت بیش از یک میلیون گالن در"بندریک وساراتوگا " ساخته شده و در سال 1920سپتیک تانکها با یک شکل مشابه با هم ساخته می شدند .

بعد از جنگ جهانی دوم سپتیک تانک به عنوان مهمترین مجموعه جمع آوری فاضلاب مورد توجه قرارگرفته بود به گونه ای که در دفع فاضلاب منازل مسکونی بیشترین میزان استفاده از سپتیک تانک را به خود اختصاص داده بود .

سپتیک تانک چیست و نحوه استفاده از سپتیک تانک چگونه است؟
سپتیک تانک ساده ترین نوع تک واحدی تصفیه فاضلاب است که تصفیه مکانیکی که همان ته نشینی فاضلاب سنگین بوده و تصفیه زیستی که همان تجزیه فاضلاب با کمک باکتریهای بی هوازی می باشد را همزمان انجام می دهد .

سپتیک تانک به صورت انباره استوانه ای شکل و از جنس بتن مسلح با سیمان ضد سولفات که از داخل وخارج توسط پلیمرهای شیمیایی ایزوله گردیده و درظرفیتهای مختلف ساخته می شود  این دستگاه بصورت مونتاژ شده یا قطعاتی که در محل مورد نظر قابل مونتاژ باشد نصب و راه اندازی می گردد .

عملکرد سپتیک تانک چگونه است؟

طرز کار سپتیک تانک بدین صورت است که فاضلاب دفع شده  از خروجی لوله های وسایل بهداشتی پس از ورود به انباره سپتیک تانک به علت کاهش سرعت جریان قسمتی  از مواد معلق موجود در فاضلاب  و فاضلاب سنگین ته نشین می شود و به صورت لجن  درکف  انباره سپتیک تانک قرارمی گیرد ، سپس باکمک باکتریهای بی هوازی که فعال شده اند شروع به  تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب می کنند و می توان گفت لجن فاضلاب را هضم می نمایند ، کار باکتریهای بی هوازی بدین گونه است که اکسیژن مورد نیاز خود را از تجزیه موادآلی و معدنی موجود در فاضلاب بدست می آورند و این باکتری ها برخلاف باکتری های هوازی لجن و فاضلاب را احیاء می کنند در نتیجه فاضلاب به صورت موادآلی نا پایدار تجزیه شده و به نمکهای معدنی پایدار وگازهایی از قبیل گازهید روژن سولفوره، گاز متان، گازکربنیک وگاز ازت تبدیل می شود این گازها دارای بوی بد و زننده بوده .در اثر فعل و انفعالات فاضلاب تجزیه شده و بصورت پسآب در می آید، پسآب حاصل از تصفیه را می توان به فاضلابهای شهری، ترانشه های جذبی، چاه جاذب و یا به آبهای سطحی مجاور جهت مصارف کشاورزی هدایت کرد اکسیژن مورد نیاز جهت اکسید اسیون یک فاضلاب پسآب و یا آب آلوده معیار مناسبی برای آگاهی از حدود مقدار آلوده کننده موجود در آنهاست دو روش تعیین میزان آلودگی که براساس یاد شده، در بالا متکی هستند، تحت عناوین  COD و  BOD  شناخته شده اند.BOD یک فاضلاب، پسآب و یا آب عبارت است از میزان اکسیژن مورد نیاز میکرو اوگانیسمها در اکسیداسیون بیوشیمیایی مواد آلی موجود در آن در حقیقتBOD  تعیین کننده مقدار اکسیژن مورد لزوم برای ثبوت بیولوژیکی موادآلی نمونه مورد نظر خواهد بود .

COD یک فاضلاب پسآب و یا آب آلوده عبارت است  از میزان اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون مواد قابل اکسیداسیون کننده موجود در آن، مقدارCOD معمولاً با استفاده از یک عامل اکسیدکننده قوی در محیط اسیدی قابل اندازه گیری است .


فاضلاب ها بر حسب مقدار  BODدرجه بندی میشوند ،باید دانست که در طبیعت تنها انسان نیست که با تولید فاضلاب یا پسآب باعث آلودگی آبها میشود بلکه فعالیت حیوانات نیز در آلوده سازی بسیار موثر است.

تخلیه بی رویه پسآب های صنعتی (و همینطور غیرصنعتی وکشاورزی) در آبهای سطحی،موجب مرگ و میر حیوانات آبزی به خصوص ماهیها می گردد.

مزایای استفاده از سپتیک تانک چیست؟

به طور کلی پیش تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک ساده ترین و ارزان ترین نوع روش طبیعی تصفیه می باشد که برای جمعیتهای محدود همانند یک واحد ساختمان و یا مجتمعی از چند واحد مسکونی و یا موسسات کوچک و سایر مراکز جمعیتی مورد استفاده قرار می گیرد و در نقاطی که حجمهای فاضلاب کم و مواد سمی در آنها موجود نمی باشد و درصد بالایی از مواد آلی محلول اکسید شدنی هستند این فرآیند نسبت به سیستم هوازی دارای مزایای بیشتری است .

از مزایای دستگاه سپتیک تانک بی هوازی،سرعت و آسانی حمل و نصب آن در هر مکان،مقرون به صرفه بودن از نظر زمان، عدم نیاز به فضا و مکان گسترده ،عدم نیاز به سرویس و نگهداری بعدی ،عدم نیاز به قطعات مکانیکی و کادر متخصص، کارکرد دستگاه بدون صدا می باشد،همچنین تولید و نگهداری دستگاه هیچگونه ارزبری ندارد و نسبت به سایر سیستمها کاملاً اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و حافظ محیط زیست می باشد. در ضمن تفاوت سپتیک تانک تولیدی این شرکت با سپتیک تانک های سنتی این می باشد که با توجه به این که سپتیک تانک های سنتی را معمولأ با مصالحی از قبیل آجر و بلوک می سازند پس از ورود فاضلاب به سپتیک تانک به تدریج لای و جرم فاضلاب سنگین ، منافذ جذب بین بلوک و آجر دیواره و کف سپتیک را مسدود وکم کم زمین اطراف سپتیک را اشباع و قدرت جذب فاضلاب اطراف سپتیک را محدود می نماید در این زمان اصطلاحاً می گوییم سپتیک پر شده است و پس از تخلیه سپتیک تانک توسط  کامیون های فاضلاب کش چون زمین اطراف سپتیک تانک اشباع شده عملأ سپتیک تانک تا زمانی کار خواهد کرد که مجدداً پر شود و این عمل  (پرشدن سپتیک تانک) به علت غیر قابل نفوذ بودن اطراف سپتیک تانک خیلی سریع اتفاق خواهد افتاد ولی در سپتیک تانک های بتونی ساخت این شرکت با توجه به ایزوله بودن هیچگونه  آبهای سطحی به آن نفوذ نمی نماید و فاضلاب نیز به بیرون از سپتیک تانک نشت نخواهد داشت لذا عمل تجزیه و تصفیه فاضلاب تماماً در واحد  پکیج  تصفیه  فاضلاب اتفاق خواهد افتاد و فقط پسآب حاصل از آن به چاه های جاذب منتقل می گردد که این پسآب نیز، چون هیچگونه فاضلاب سنگین را به همراه ندارد حتی موجب تخریب چاه جاذب نیز نمی گردد و وقتی پس از چندین سال مجبور به تخلیه سپتیک گردیم باز هم پس از تخلیه دارای یک سپتیک تانک با وضعیت روز  اول خریداری خواهیم بود و این سپتیک تانک می تواند مثل روز اولش برای ما کار نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.